Header Ads

Sir Alex Minta RVP Bertenang Ketika Pertemuan dengan Arsenal Malam Ini

MANCHESTER, - Jurulatih Manchester United, Alex Ferguson, percaya penyerang Robin van Persie akan mendapat cemuhan penyokong Arsenal, ketika kedua pasukan bertemu dalam perlawanan Premier League, di Emirates, Minggu (28/4/2013). Sir Alex telahpun meminta Van Persie menyiapkan diri menghadapi pelbagai kemungkinan.

"Saya tak ada masalah soal itu dan menurut saya, Van Persie seharusnya juga tidak membimbangkan itu. Ada sedikit cemuhan ketika (Arsenal melawan MU) di Old Trafford dan saya menganggarkan ada sekelompok penyokong yang akan melakukan itu (Minggu, 28/4/2013) , "ujar Ferguson.



Van Persie pernah bermain untuk Arsenal selama lapan musim, sebelum direkrut MU pada Ogos 2012. Ia pindah dalam keadaan masih mempunyai baki kontrak satu tahun.

Menurut pengurus Arsene Wenger saat itu, Arsenal ingin mempertahankan Van Persie sekalipun tanpa kontrak baru. Namun, sebelum rundingan dengan Arsenal diputuskan, Van Persie mengumumkan bahawa dirinya tak akan melanjutkan kontrak.

Menurut berita di England, Arsenal menilai tindakan Van Persie menunjukkan dirinya sudah tak komited kepada Arsenal sehingga Arsenal membuka rundingan dengan sejumlah kelab.

Manchester City dan MU disebut membuat tawaran untuk Van Persie. Namun, Van Persie disebut memilih MU kerana yakin MU boleh membantunya menjuarai Premier League, yang tak pernah diraihnya selama di Arsenal.

Keputusan Van Persie membuahkan hasil sesuai harapan. Dengan empat lagi perlawanan berbaki, MU sudah memastikan diri menjuarai Premier League musim ini. Van Persie telah menyumbang terhadap kejayaan MU dengan meledakk 24 gol dari 34 penampilan.

Perlawanan menentang Arsenal, Minggu (28/4/2013) berpotensi dijadikan arena "membalas dendam" kepada Van Persie, memandangkan itu adalah perlawanan pertama MU setelah memastikan diri menjuarai Premier League.

Sumber: Kompas.com
Powered by Blogger.