Proses Pengundian Kumpulan FIFA World Cup 2014 Brazil

Mahsul Sejahtera
0
Photo used under Creative Commons from Agência Brasil
FIFA akan melakukan undian pembahagian kumpulan Piala Dunia 2014 di Costa do Sauipe , Bahia , Jumat ( 6/12/2013 ) . Berikut mekanisme pembahagian kumpulan Piala Dunia 2014 :

Pots

  • Pot 1 : Diisi oleh lapan negara pilihan .
  • Pot 2 : Diisi oleh lima negara Afrika dan dua negara Amerika Selatan .
  • Pot 3 : Diisi oleh empat negara Asia ditambah empat negara dari Amerika Tengah dan Utara .
  • Pot 4 : Diisi oleh sembilan negara Eropah .

Pasukan pilihan

  • Brazil sebagai tuan rumah .
  • Tujuh negara dengan kedudukan FIFA tertinggi pada Oktober 2013 , yakni empat negara Eropah ( Belgium , Jerman , Sepanyol , dan Switzerland ) dan tiga negara Amerika Selatan ( Argentina , Colombia , dan Uruguay ) .

Pembagian pot untuk undian kumpulan Piala Dunia 2014
  • Pot 1 : Brazil , Sepanyol , Jerman , Argentina , Colombia , Belgium , Uruguay , Switzerland .
  • Pot 2 : Chile , Ecuador , Pantai Gading , Ghana , Algeria , Nigeria , Cameroon .
  • Pot 3 : Australia , Iran , Jepun , Korea Selatan , Costa Rica , Mexico , Honduras , Amerika Syarikat .
  • Pot 4 : Bosnia - Herzegovina , Croatia , Inggeris , Perancis , Greece , Itali , Belanda, Portugal, Rusia.

Peraturan pengundian

  1. Pemisahan geografi : Negara dalam satu zon kelayakan tidak mungkin berada dalam satu kumpulan , kecuali maksimum dua negara Eropah berada dalam satu kumpulan .
  2. Urutan pengundian : Pot 1 sampai 4 dipilih , lalu kumpulan akan diisi secara berturut-turut dari Kumpulan A sampai H , kecuali kumpulan boleh dilalui untuk mengekalkan peraturan pemisahan geografi .
  3. Penempatan negara di kumpulan : Para negara pilihan akan menduduki tempat pertama di setiap kumpulan dan Brazil automatik akan berada di Kumpulan A. Negara - negara non - pilihan akan mengisi urutan 2 , 3 , dan 4 di setiap kumpulan kumpulan secara rawak .

Proses Pengundian

  1. FIFA akan mengundi secara rawak salah satu negara dari pot 4 ( sembilan negara Eropah ) untuk menduduki periuk 2 . Hal ini dilakukan agar setiap pot diisi oleh lapan negara .
  2. Undian akan bermula dari Brazil ( Kumpulan A ) . Selanjutnya negara - negara pilihan diundi dan akan terus menduduki tempat pertama di setiap kumpulan secara beruntun dari Kumpulan A sampai H.
  3. Dengan adanya salah satu wakil Eropah di pot 2 , maka pot 2 diisi oleh negara - negara dari tiga zon kelayakan berbeza . Hal ini meningkatkan kemungkinan ada satu kumpulan yang diisi oleh tiga negara Eropah . Demi mengelakkan hal tersebut , maka diterapkan mekanisme sebagai berikut :
    - Empat negara pilihan asal Amerika Selatan akan diletakkan di dalam pot-pot tambahan .
    - Salah satu daripada empat negara pilihan Amerika Selatan akan diundi.
    - Hasil undian itu langsung membuat salah satu negara Eropah yang berada di pot 2 akan menduduki kumpulan yang diisi satu pilihan Amerika Selatan yang terpilih .
  4. Pot 2 dipilih , bermula dari salah satu negara Eropah . Satu negara Eropah langsung menyertai satu kumpulan dengan satu negara pilihan Amerika Selatan yang berada di pot tambahan . Negara tersisa di pot 2 kemudian akan diduduki di setiap kumpulan secara beruntun dari Kumpulan A sampai H , kecuali dengan catatan tidak terjadi dua negara Amerika Selatan berada di dalam satu kumpulan yang sama .
  5. Pot 3 dan 4 kemudian dipilih .
  6. Urutan di setiap kumpulan dari mula Kumpulan A sampai H akan diundi untuk seluruh negara dari pot 2, 3, dan 4 .


Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top