Real Madrid penuhi impian La Decima

Jakmas Car Rental
0
Real Madrid meraih gelaran kesepuluh ( La Decima ) Liga Juara-Juara, setelah menang 4-1 atas Atletico Madrid di Estadio da Luz, Lisbon, malam tadi.

Perlawanan terpaksa di sambung ke masa tambahan setelah kedua-dua pasukan seri 1-1 dalam tempoh biasa permainan. Gol-gol Atletico Madrid dijaringkan oleh Diego Godin pada minit ke - 36, dan kemudian disamakan Sergio Ramos awal babak kedua berakhir .

Memasuki permainan tambahan masa, Real Madrid menjaringkan tiga gol ke gawang Atletico melalui jaringan Gareth Bale ( 110 ), Marcelo ( 118 ) dan Cristiano Ronaldo ( 120 ).

Menurut catatan UEFA, sepanjang 120 minit , Madrid mencatatkan penguasaan bola sebanyak 60 peratus dan melepaskan 12 tembakan tepat dari 21 usaha , sementara Atletico melepaskan enam tembakan ttepat dari sepuluh percubaan .

Sementara itu Cristiano Ronaldo mencatatkan diri sebagai penjaring terbanyak Liga Juara-Juara musim 2013-2014 dengan 17 gol dijaringkan pemain asal Portugal itu .

Dengan koleksi 17 gol ini membuatnya memecahkan rekod gol terbanyak di pertandingan Eropah dalam satu musim. Ini merupakan kali ketiga dia meraih penjaring terbanyak kejohanan  Liga Juara-juara.

Sebelumnya, 2012-2013 ( 12 gol ) dan 2007-2008 bersama membela Manchester United ( 8 gol ). Di kedudukan penjaring, Ronaldo unggul tujuh gol atas Zlatan Ibrahimovic ( PSG ). Sementara , Diego Costa ( Atletico Madrid ) dan Lionel Messi ( Barcelona ) berada di kedudukan ketiga dengan masing - masing menjaringkan lapan gol .

Ronaldo dan Messi mendekati Raul Gonzales sebagai penjaring terbanyak di pertandingan Liga Juara-Juara . Bekas penyerang Madrid dan Schalke telah mengumpul 71 gol unggul empat berbanding dua pesaing terdekatnya tersebut .

Penjaring terbanyak Liga Juara-Juara musim 2013-2014 :

17 Cristiano Ronaldo ( Real Madrid CF )
10 Zlatan Ibrahimovic ( Paris Saint - Germain )
8 Diego Costa ( Club Atlético de Madrid )
8 Lionel Messi ( FC Barcelona )
6 Sergio Agüero ( Manchester City FC )
6 Robert Lewandowski ( Borussia Dortmund )

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top